Anda Rasa Tutor Bukan Satu Cita-Cita? Ikuti Kisah Ex-Engineer Ini

  /  
Setiap orang mempunyai cita-cita yang ingin dicapai dan Alhamdulillah aku telah diberi peluang untuk merasai semua itu. Namun sepanjang aku mempunyai kerjaya yang diidam-idamkan, aku merasakan duniaku kosong dan sunyi, hanya dipenuhi dengan tugas-tugas...

Tidak Pernah Terfikir Nak Buat Online Tuition Sebelum Ini Sehingga…

  /  
Awas! Kisah ini agak panjang... Sebelum graduasi, aku telah dilamar oleh sebuah Syarikat Perindustrian sebagai HSE Executive. Berdekatan rumah dan emak, memang rezeki tak disangka-sangka. Permulaan, hati sangat berbunga-bunga. Nekad bekerja dengan jaya nya untuk...

Dapat Tawaran Polis dan PTD, Masih Teruskan Langkah Tutor

  /  
“Kerjaya ini tidak dibina dalam masa sehari tapi ia dibina setiap hari”. Kata-kata ini menjadi pegangan buat diri ini yang dahulunya hanyalah insan biasa dan pernah gagal berkali-kali untuk meletakkan dirinya sebagai seorang pendidik....

‘Inilah Hikmah Kamu Jadi Tutor Ni, Nak..”

  /  
“Belajar tinggi-tinggi tapi mengajar tuisyen je ke”? Ayat ini sudah lali ku dengar, tapi ramai yang tak tahu hikmah menjadi seorang home tutor. Setiap hari doa yang ku pinta hanyalah berikan urusan yang terbaik...

Rahsia Suri Rumah Zero To Hero

  /  
"Bedah potensi diri kita, apa kekuatan sebenar untuk kita teruskan menyumbang kepada pelajar-pelajar". Inilah antara prinsip yang selalu dipegang oleh Akmal Yaacob dalam meneruskan kerjaya sebagai seorang tutor. Beliau dari seorang suri rumah hanya mula...

Apa Impian Anda Sebagai Tutor? (Impian Saya) Inovasi Pendidikan Untuk Kanak-Kanak Seluruh Dunia

  /  
Siapakah saya diatas? Jom kita rungkai bingkisan cerita ini. Bagaimana hendak saya mulakan cerita saya menggapai impian berkhidmat untuk manusia sejagat dengan tenaga dan kudrat yang ada pada diri yang kerdil ini? Apa yang saya...

Dari Pegawai “Air Traffic Control” Kepada Tutor Pro

  /  
Melanjutkan pelajaran di Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor. Sejak 2009 hingga 2012 mengambil jurusan TESL (Teaching English as Second Language). Saya memang memendam impian ingin menjadi seorang pendidik. Mudah cakap nak jadi cikgu daripada kecik....

Apakah Big Why Itu Penting? Lihat Bagaimana Tutor Ini Mengatur Langkah.

  /  
Mula mencari pengalaman sebagai pengajar dengan bekerja sambilan di sebuah pusat tusyen di Seri Kembangan semasa belajar di IPT. Pada ketika itu, tujuannya hanyalah semata-mata bagi mencari duit belanja dan niat untuk membantu keluarga di...

Mengapa Sanggup Berhijrah Daripada Bidang Korporat Kepada Tutoring?

  /  
Sebagai seorang isteri dan ibu kepada 3 orang cahaya mata, setiap hari matlamat kita akan bangun awal pagi untuk mencari rezeki, meninggalkan keselesaan rumah demi membantu keluarga untuk memenuhi keperluan. Tidak kiralah apa-apa pun pekerjaan...

Menjadi Tutor Bukan Kerjaya? Hayati Kisah Jatuh Bangun Cikgu Ini.

  /  
Aku yang masih mendaki. Nama aku Nurfahirah Binti Zaidi Azlan. Mesra dipanggil Ferra atau cikgu Ferra. Seorang anak kampung yang lahir dari sebuah keluarga yang sederhana. Aku merupakan anak sulung daripada lima adik beradik. Semestinya...

Menjadi Tutor Bukan Kerjaya? Hayati Kisah Jatuh Bangun Cikgu Ini.

  /  
Aku yang masih mendaki. Nama aku Nurfahirah Binti Zaidi Azlan. Mesra dipanggil Ferra atau cikgu Ferra. Seorang anak kampung yang lahir dari sebuah keluarga yang sederhana. Aku merupakan anak sulung daripada lima adik beradik. Semestinya...

Bagaimana Ingin Membuatkan Pembelajaran Lebih Menyeronokkan?

  /  
Amat penting untuk kita dan pelajar kita berasa seronok dengan sesi pembelajaran kita. Perkara yang paling penting dalam sesi pembelajaran adalah: Approach atau teknik-teknik mengajar dan belajar yang kita gunakan perlu sesuai dengan subjek...

Bagaimana Tutor Kekal Relevan Pasca PKP?

  /  
Ramai di antara Tutor, Pengusaha Tuisyen dan Mengaji mengadu bahawa mereka terkesan dengan PKP ini. Ye lah, tak boleh nak mengajar macam biasa...kelas pun tak boleh nak buka lagi. Sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan, sektor pendidikan...

Cara Bina Peta Minda Dan Carta Aliran Yang Menarik Dan Mudah

  /  
Pembelajaran dalam talian adalah satu inisiatif yang diketengahkan secara serius setelah Malaysia dikejutkan dengan Virus Covid-19. Namun, pembelajaran secara online akan menjadi hambar jika bahan pembelajaran yang digunakan tidak menarik dan membosankan. Jadi, artikel...

[Kahoot Game] Belajar Secara Interaktif

  /  
Kahoot merupakan satu aplikasi pembelajaran secara game yang menyeronokkan, menarik, dan memberikan kesan yang baik walaupun pelajar berada di rumah atau pun di sekolah. Bukan itu sahaja, aplikasi Kahoot mudah untuk diuruskan dan membuatkan pembelajaran...

[My Puzzle] Belajar Sambil Bermain Game Online

  /  
Belajar sambil bermain game adalah salah satu terapi untuk pelajar menghilangkan rasa bosan dan tekanan dalam menuntut ilmu. Biasanya, pelajar akan merungut jika pembelajaran secara formal dan serius terlalu berpanjangan. Fokus mereka juga pasti...

Mengajar Secara Online Sendu Dan Tidak Mendapat Sambutan?

  /  
Pastinya ramai Tutor yang mengalami permasalahan ini. Perkara ini telah dikenalpasti apabila ketika kita semua dikejutkan dengan Pandemik Covid 19 yang berleluasa pada Mac lalu sehingga dikenakan perintah kawalan pergerakan.

Tiga Rahsia Meningkatkan Kredit Value Pendidik

  /  
Nilai atau pun value di miliki oleh setiap individu. Namun, nilai yang ada pada diri setiap individu tidak boleh diubah oleh orang awam atau orang sekelilingnya Menerusi Dictio.id, nilai (value) ialah harga, penghargaan...

Kurang Yakin Mengajar Secara Online Boleh Bantu Pelajar? Cuba Penggunaan Hybrid Learning.

  /  
Terkini PKP dijalankan di beberapa kawasan tertentu. Sememangnya semua pihak akan terkesan termasuk dunia Pendidikan. Pusat Tuisyen kembali gusar dengan keadaan yang berlaku ini. Usahawan Tutor yang baru sahaja sudah mula merasa boleh bernafas sekali...

“Cikgu ni ajar saya tak faham larh. Masuk Kelas Dia Pun Tak Best!” Tahukah...

  /  
Dialog diatas merupakan dialog yang sering di dengari di kalangan seorang yang bergelar pelajar. Perasaan memberontak untuk tidak memberikan tumpuan di dalam kelas amat tinggi. Alasannya mudah, “saya masuk kelas cikgu, saya tetap tak faham....